اختصاص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو و اتوبوس
به گزارش ایلنا از مشهد، ایمان فرهمندی به اشاره به بهای خدمات حملونقل عمومی افزود: عوامل مختلفی همچون هزینههای پرسنلی، نگهداری ناوگان و تامین زیرساختها روی بهای تمام شده خدمات ناوگان حملونقل عمومی تاثیرگذار است. وی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه تمام شده برای اتوبوس و مترو، ۱۲ هزار تومان بوده که این هزینه صرفا شامل هزینه
به گزارش ایلنا از مشهد، ایمان فرهمندی به اشاره به بهای خدمات حملونقل عمومی افزود: عوامل مختلفی همچون هزینههای پرسنلی، نگهداری ناوگان و تامین زیرساختها روی بهای تمام شده خدمات ناوگان حملونقل عمومی تاثیرگذار است.
وی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه تمام شده برای اتوبوس و مترو، ۱۲ هزار تومان بوده که این هزینه صرفا شامل هزینه عملیات است و شامل نگهداری و تامین ناوگان و زیرساختها نمیشود.
فرهمندی افزود: اگر بخواهیم این هزینهها را هم اضافه کنیم، بهای تمام شده چندین برابر خواهد شد اما با مصوبه شورای اسلامی شهر، شهروندان فقط ۱۲۰۰ تومان پرداخت میکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل کلانشهرها از جمله مشهد، معضل آلودگی هوا است و براساس مطالعات صورت گرفته و سیاهه انتشار، یک سوم آلودگی هوای شهر مشهد ناشی از خودروهای شخصی است، تصریح کرد: سیاست عمومی دولت و مدیریت شهری، تلاش بر کاهش آلودگی هواست که تاثیر بسزایی روی کیفیت زندگی مردم و همچنین سلامت نسل فعلی و آینده دارد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: یکی از راههای مقابله با آلودگی هوا، تشویق مردم به استفاده بیشتر از حملونقل عمومی است؛ سیاست شورای شهر و مدیریت شهری نیز بر این اصل بنا شده و بر همین اساس، در هفتههای اخیر قیمت بلیت اتوبوس و قطارشهری را کاهش دادیم.
فرهمندی با بیان اینکه کاهش بهای خدمات دوچرخههای اشتراکی، دیگر اقدام موثر شورای شهر در جهت تشویق مردم به استفاده از مُدهای حملونقلی پاک بوده، افزود: از سوی دیگر، برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، براساس مجوزات قانونی، هزینه پارکهای حاشیهای را افزایش دادیم.
وی تصریح کرد: الگوی سفر شهروندان را باید به سمت استفاده بیشتر از وسایل حملونقل همگانی تغییر داد؛ البته در بحث پارکهای حاشیهای، تمهیدات و تخفیفاتی ذیل مصوبه شورای شهر درنظر گرفته شده است.
فرهمندی گفت: به عنوان مثال، پلاک خودرو اگر در زمان توقف بدهی نداشته باشد، مشمول ۳۵ درصد تخفیف میشود؛ همچنین اگر با استفاده از نرمافزار «شهر من» خوداظهاری داشته باشند، تا ۱۰ ساعت در ماه میتوانند از ۹۰ درصد تخفیف بها استفاده کنند و پس از آن نیز ۷۰ درصد تعرفه مصوب را پرداخت میکنند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد افزود: اگر شهروندان به صورت نرمافزاری نسبت به شارژ پلاک خود اقدام کنند، ۲۰ درصد شارژ اضافه دریافت میکنند؛ علاوه بر این، توقفهای زیر نیم ساعت نیز مشمول تخفیف ۹۰ درصدی میشوند.
فرهمندی اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده که توقفهای اضطراری و کوتاهمدت مردم به سهولت صورت گیرد و توقفهای طولانی مشمول پرداخت هزینه باشد تا مردم به استفاده از وسایل حملونقل همگانی تشویق شوند.
وی گفت: موتورسیکلتهای برقی نیز به عنوان یکی از مُدهای حملونقل پاک، با شرایط بسیار آسان و به شکل اقساط ۲۴ ماهه، بدون افزایش قیمت، برای عموم شهروندان قابل ثبتنام است.
فرهمندی با بیان اینکه درحال حاضر زیر ۱۰ درصد از معابر شهر مشهد، مشمول مدیریت پارک حاشیهای است که از جمله اهداف آن، درکنار کاهش آلودگی هوا، ایجاد فرصت پارک خودرو برای عموم شهروندان در معابر شهری است، افزود: سال گذشته بیش از ۳۰ معبر از فهرست مدیریت پارکهای حاشیهای حذف شده و برنامهریزی لازم نیز صورت گرفته تا معابر جدیدی را مشمول این طرح کنیم؛ مدیریت پارکهای حاشیهای در ۳ گروه «الف»، «ب» و «ج» تعریف شده که هزینههای آنها نیز متفاوت است.
وی گفت: ساعت مدیریت پارکهای حاشیهای در تناسب با ساعت تقاضای پارک است و اگر نیاز به مدیریت نباشد، هزینهای هم دریافت نمیشود؛ باید توجه داشت هزینه مدیریت پارکهای حاشیهای بیشتر از مبلغی است که از مردم اخذ میشود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبتهای خود به پروژه قطارشهری مشهد اشاره و اظهار کرد: در مشهد مقدس دو خط فعال مترو داریم که البته در خط یک، علاوه بر ۶۰ واگن کنونی، نیازمند ۶۰ واگن دیگر هستیم چراکه این خط برای ۱۲۰ دستگاه طراحی شده است.
فرهمندی با بیان اینکه درحال عقد قرارداد برای تامین ۶۰ واگن مورد نیاز خط ۱ هستیم تا این ظرفیت را به ۲ برابر افزایش دهیم، گفت: امسال بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تامین واگنهای خط ۱ درنظر گرفتهایم که بخشی از آن تا سال آینده اضافه میشود و این رویه در ادامه نیز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در خط ۲ قطارشهری نیز ایستگاه شهدای سلامت باید تکمیل شود و نواقصی نیز دارد که باید تکمیل گردد و شاهد بهرهبرداری کامل باشیم؛ اعتباری معادل نیاز این خط، برای تکمیل درنظر گرفتهایم و امیدواریم تا سال آینده شاهد تکمیل و بهرهبرداری خط ۲ باشیم.
فرهمندی اظهار کرد: عملیات حفاری خط ۳ در جبهه شرقی تا شهرک ابوذر نیز به اتمام رسیده و دستگاه حفار در حال انتقال به انتهای بولوار امامت است که عملیات خود را از ۲ ماه آینده به سمت “امیریه” آغاز میکند.
وی با بیان اینکه فاز یک خط ۳، حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امامرضا(ع)، مورد تاکید شورای اسلامی شهر است، گفت: برنامه داریم که تا اواخر امسال این خط را وارد فاز آزمایش کنیم که در تابستان، شاهد بهرهبرداری عمومی باشیم و مردم را با استفاده از مترو به حرم مطهر رضوی برسانیم.
فرهمندی ادامه داد: عملیات حفاری خط ۴ نیز درحال اجرا بوده و دستگاه در محدوده امامحسین (ع) است؛ پیشرفت عملیات عمرانی این خط براساس برنامه زمانبندی است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه تا پیش از شیوع ویروس کرونا، حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد از مردم از ناوگان اتوبوسرانی استفاده میکردند و یک درصد از مردم نیز از قطارشهری، گفت: خوشبختانه با بهبود شرایط، این آمار به دوران قبل کرونا برگشته و در مجموع، ۲۰ درصد از شهروندان مشهدی میتوان گفت که از ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری بهره میبرند.
فرهمندی اظهار کرد: در راستای تشویق عموم مردم به استفاده از خدمات حملونقل عمومی، در چند حوزه اقدامات را دنبال میکنیم که یکی از آنها، تامین زیرساختهاست؛ باید ظرفیت لازم برای جابجایی و سفرهای درونشهری مردم را فراهم آوریم.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد افزود: امسال از نظر اعتباری، بودجه خوبی به این امر اختصاص یافته؛ ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تامین ناوگان قطارشهری و ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم برای تامین اتوبوس و زیرساختهای مورد نیاز این حوزه اختصاص دارد.
انتهای پیام/منبع:ایلنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰